Vad svårt det är ibland med att i förväg få rätt förväntningar hos deltagare på en workshop. En kund hade väldigt långt i förväg gjort en vag beskrivning av en workshop, men den kunde lätt tolkas som utbildning. När vi anlitades bestämdes agendan och det var solklart att det var ett tillfälle där deltagarna skulle dela erfarenheter av varandra – inte en utbildning där de skulle sitta ner och bli matade med information från en expert inom området i form av kursledare. Ny mer detaljerad inbjudan kom där det tydligt framkom vad som gällde. Men väl på plats sitter ett stort gäng och ändå känner sig besvikna över situationen. Inte så konstigt – det är ju stor skillnad på att själv förväntas vara aktiv och bidra jämfört med att sitta ned och titta på ppt-bilder. Den skrivna informationen på inbjudan hade uppenbarligen inte sjunkit in hos dessa personer. Ur ett facilitatorperspektiv är ju detta ett mardrömsscenario. Men belyser återigen hur viktigt det är att vara extremt väl förberedd och väga sina ord i inbjudan på guldvåg innan den skickas ut. Hur det gick på workshopen? Jo, det blev en för facilitatorn svettig tillställning att jobba sig uppför en brant backe och ta sig över några berg – och dalar. Men till slut blev det riktigt bra. Fast hellre glida fram som tåget än denna påfrestande vandringstur…