Den amerikanske psykologen och forskaren Susan Wheelan är kvinnan bakom den numera ganska kända modellen för gruppdynamik, Integrated Model of Group Development. Den säger i korthet att alla grupper måste genomgå samma fem faser i sin strävan att utvecklas och bli effektiva som team. För att ett team ska fungera optimalt och befinna sig i den fjärde och mest produktiva fasen i Wheelans modell för gruppdynamik, bör kommunikationen mellan teammedlemmarna bestå till ca 85% av rent jobbrelaterade frågor och diskussioner. Ca 15% behövs till mer ”lära-känna, bry sig om, ta hand om varandra”-samtal. Något att tänka på även i mötessituationer…
Mindfulness i möten…
Semestern står alldeles för dörren. Nu ska det laddas batterier så vi orkar köra på för fullt i höst igen. Jag tänker att den här gången måste jag vara noggrann med att prioritera rätt, så att jag inte bokar in för mycket i semesteragendan, glömmer bort att leka med barnen ordentligt eller sätter upp en
Hur får man till kreativa möten?
Kreativa människor är dem som jobbar på reklambyråer, de med konstnärliga yrken och eventbolag. Eller…..nej, kreativa människor är alla dem som hittar lösningar på nya problem som uppstår i vardagen! Alla behöver vi ett visst mått av kreativitet för vardagens bestyr och sköta våra vanliga jobb i mataffären, på förskolan eller på det multinationella storföretaget.
Mycket ramar och struktur är tråkigt eller….
Jag gillar att vara spontan! Att kunna improvisera och känna av läget på mötet och anpassa mig efter det i mitt sätt att leda gruppen. Jag gillar också att ha struktur och noggrant nedskrivet körschema. Vad knäppt! Det går väl inte ihop kanske någon tänker….jo, det är ju precis det det gör:-) Det är lättare
Hur får vi med de tysta?
De som är tysta på möten kan uppfattas som svåra att tolka. Är de för eller emot, har de en annan åsikt? Är de tysta för att de inte vågar, för att de behöver tid att tänka eller för att de inte har någon åsikt? Många mötesledare blir stressade av att vissa sitter tysta och vill ha några
Våga ställa in möten
Har du råkat ut för att kvällen innan sitta och fundera på – Varför ska vi ha det här mötet egentligen? Vad kan vi på riktigt lyckas lösa med de förutsättningar vi har idag? Om du inte har bra svar på dessa två frågor så kanske du ska ställa in mötet eller åtminstone korta ner
Har du hört talas om workshopens 3 K?
För att säkra ett bra resultat under workshopen är det bra att leda gruppen genom dessa tre faser och att vara noga med att det är en fas i taget. 1. Kreativitet – oftast börjar en workshop med att öppna upp och skapa utrymme för nya idéer – både bra och dåliga. Här är det
Parkera sidodiskussionerna!
Många är de som vittnar om stora svårigheter med att få stopp på diskussioner som – i många fall är viktiga – men som inte passar in på just det aktuella mötet. Hur gör man det på ett ”snyggt” sätt utan att stöta sig med vissa av deltagarna på mötet. Vårt hetaste tips där är
Deltagarna har också ansvar för bra möte!
Det är lätt att ha synpunkter på mötesledaren. Han/hon har kanske inte skickat ut en tillräckligt informativ inbjudan, lyckas inte styra upp diskussionerna på ett bra sätt eller något annat som man som deltagare lätt kan irritera sig på. MEN – bra möten är bra samarbete mellan deltagarna i mötet och mötesledaren/facilitatorn. Resultatet av ett
Körschemat – nyckeln till effektiva möten
Skriver du körscheman? Nej, inte agenda – det utgår vi från att du självklart har. Vi menar ett körschema som är bara för dig och som fungerar som ”manus” för dig som är mötesledare/facilitator. Vi har emellanåt coachinguppdrag där vi hjälper andra mötesledare där de får stöd, tips och idéer om hur de kan lägga upp mötet. För